0251-131040 (08-16)|[email protected]

Övrigt

Ledig utan snö

Flyttbilen kom med Kajsa…Hemma i Umeå nu efter en hel säsong i Hemavan och här är det barmark. Ljuger om jag säger att jag inte saknar Hemavans snöiga fjäll. Från längdskidor och toppturer till löparskor och rullskidor. Jag har haft med mig hundarna oxå, perfekta träningskompisar när Kajsa inte kan haka på då hon är i skolan.

Jag har sprungit med Odin och kört kickbike med de andra. Arne tränas mest med apport och lydnad så inget med kondition direkt.

Det är skojigt att kunna träna med hundarna igen, det har jag verkligen saknat. Vill man ha en glad och ivrig träningskompis så skaffa hund. Där finns aldrig dåligt väder eller sura miner vare sig det gäller långpass eller intervaller, de är med på allt!

Odin är den hund jag springer med, de andra är så snabba/starka så det blir inte kul för vare sig mig eller hund helt enkelt. Doris springer jag med förståss men lös oftast, hon tycker det är kul att haka på.

det finns fortfarande inga tävlingar att se fram emot men nu hoppas vi och tror att det ska dra igång Augusti. All träning för hundarna kommer att utgå från det iaf. Det gäller i första hand de som är draghundar Hilda och Izak. Odin, Lupo och Arne kommer få träna mer kondition så de kan hålla för jakten som startar 25/8. Så det kommer bli lite olika träning även fast mycket blir samma oxå. Tex kickbike men Hilda kring  5-6km och Odin dryga milen. Så snart vattnet är varmare så ska dom få börja simträna.

By |maj 21st, 2021|Frölén, Övrigt|0 Comments

Snösug, flytt & syskonträning.

I fredags kom jag på att jag ville till fjällen en sista gång för säsongen iaf så packade volvon och drog iväg. Lustigt vilken panik man kan få när snön smälter och skidorna packas undan…

Tora skulle ändå åka hem från sitt säsongsjobb i söndags så det passade så himla bra att jag ”hämtade” henne. Hilda och Doris fick följa med och smaka fjälluft. Jag kom fram sent på Fredagkväll så hann inte ut nåt då men på lördag stod vi med utrustningen på oss rätt tidigt. En lång tur på fjället och med fikastopp i en fjällstuga som vi hade som mål. Det tog drygt tre timmar att ta sig dit och föret var fantastiskt bra! En strålande dag med stor sol på himlen dessutom som värmde på oss. Hilda sprang hela dagen i stort sett, förutom då vi stannade för att fika. Doris fick lifta i ryggan på hemvägen då det var lite nerförs. Hon var rätt så trött i sina småben då.

2895DE9F-26DA-4C5F-965C-69B219FEBD23

Det slog mig hur lugnt, stort och tyst det va! Milsvida snötäckta fjäll och tystnaden då vi stod stilla var magisk. Inte en person, skoter, bil så långt vi kunde se. Sammanfattningsvis så känns det som att man laddar batterierna lite extra utan all trafik, stoj och ”kaos” som är i städerna. Det finns inget brus, bara lugn.

282779C4-14CE-4682-949E-E49AF3E515E4 EF7B736B-3591-4E3A-940E-177C4EBF1FD1

I söndags körde Tora Hilda ett snabbpass, 3km, vi ville inte att hon skulle gå längre då hon sprungit så långt dagen innan. Men hon är snabb alltså….

Nu är vi hemma igen, jag tog med mig syrran hem så i veckan har vi och ska vi träna ihop igen, kul!

K

By |maj 12th, 2021|Övrigt|0 Comments

Cykel, trav & rullisar.

09C52EFA-D25F-49EE-8BB4-496767D72C8DFBEA7D56-239A-4FE1-ABEA-093F16F05292
Det blev inget Hemavan för mig, det kändes faktiskt skönt att vara hemma. Jag har cyklat en del denna vecka och det märks tydligt att kroppen inte är riktigt van vid det. Jag håller på att lära Hilda att trava vid cykeln och det är inte helt lätt att förstå -varför inte springa full fart lixom haha. Jag är alltid betydligt tröttare än henne efter 45 minuters cykling på grusväg i travtempo. Inte trött av cyklingen men att hålla balansen, hålla henne i rätt position och vara med på hennes ivriga galopp gång på gång. Enkelt ändå, bälte,  koppel och sen bara köra. Jag har cyklat med henne tre gånger nu och hon lär sig. Hjälm oxå såklart….

Ni kanske undrar varför i trav?! Hundarna bygger muskler på ryggen väldigt bra när de får trava, det skulle dessutom vara väldigt slitsamt för dom om de skulle gå sitt snabbaste tempo på alla träningspass. Man kan ju tänka sig om man själv skulle köra tempopass alla gånger… Vi kör dessutom längre pass, en timme brukar de kunna trava på utan problem.

På onsdag ska Hilda till sjukgymnast Sophia och hon kommer dels känna igenom hennes muskler, el ja hela kroppen så allt är ok och sen ska Hilda få trava på en tread mill, ett löpband som rullar i vatten, ska försöka komma ihåg att fota. Väldigt bra och skonsam träning.

Själv har jag nu tre träningar i veckan med fotbollen, cyklar två gånger i veckan och byter ut skidåkning mot rullisar. Pappa och mamma hjälper mig att träna hundarna, skulle inte hinna med alla. Ser fram emot när Tora kommer hem, bara en dryg vecka kvar. Min syster, bästa vän och träningskompis.

By |maj 3rd, 2021|Övrigt|0 Comments

Hagel och små valpar.

Vi har haft aprilväder här å det grövsta! Sol, snö och regn inom samma timme och från att sitta i T-shirt i värmen till att ta på sig dunjacka och mössa. Tog på mig T-shirt och tights när jag sprang och kom tillbaka med frost i skägget Haha. Väldigt lurigt och det går inte att klä sig rätt. Det haglade en stund igår oxå, stora hagel som gjorde ont när de landade på kroppen.

Några kompisar till mina föräldrar ska till Hemavan nu sista april och jag kan åka med till Tora om jag vill, funderar på det så jag kan få kräma ur det sista ur vintern. Det är som finast där nu då nätterna där är kalla och dagarna varit soliga och fina. Man blir alltid så energifylld av fjällen dessutom!

Förra veckan hämtade vi skidorna till hundpulka som varit på slipning, vi hade glömt dom där då det inte varit några tävlingar så har vi inte saknat dom heller. Det är Marcus Grapes pappa som fixar skidorna och de blir bättre än nya. Vi ska slipa om alla skidor som behöver en ”glowup” det gör så mycket för farten att åka på bra skidor. Belagen blir toppen! Efter slipningen så får de vila till nästa vinter som förhoppningsvis har mer att bjuda på när det gäller tävlingar. Vi har inte ens kört in Hilda ordentligt med pulka denna vinter, det hade varit självklart en vanlig vinter.

EEAF3EBC-2CFF-48B5-9DE1-AF96BD317DC0

Arne växer och liknar sin far på så många sätt, duktig på fjället oxå. Det ska bli kul att se vad han förmår på jakten i höst.
Lupo har blivit pappa till sin andra kull, det blev fyra hanar och tre tikar. Så söta!
Kajsa

By |april 28th, 2021|Övrigt|0 Comments

Vårgarderoben fram…

Jag tror den sista skidåkningen för säsongen gjordes i förrgår. Jag var ute med alla hundar och mamma. Mamma åkte skateskidor med lös Arne runt en liten sväng, det var halvskare så hon åkte lite runt där hon kände för det och Arne hängde på. Vi var själva på spåret, väldigt skönt. Jag kunde rasta alla hundar lösa, bara en sån sak, slippa gå fler gånger med springsugna hundar i koppel. Soligt och varmt var det dessutom, man hör nästan snön smälta!

55B4B40F-8921-4FC9-8CFA-47BEA15B4556

Alla hundar fick en bra tur. Nästan 14km på alla, utom Arne då. När jag kom hem, med blöta pjäxor så plockade jag fram våra rullskidor direkt.
8BF28961-A677-4639-AF9E-01955D51F88B
4E01EA06-346D-4019-B3F3-11CC2CB64968
Känns som att det är dax att flytta fokus till barmark. Cyklarna ska oxå fram, så framöver blir det kortare svängar i sele framför cykel el Kickbike plus längre turer med hundarna i trav. Det känns kul att börja träna barmark nu. Vi har även tagit fram våra kajaker. Bara att börja paddla, men helst inte falla i då isen just rivit… Om ni inte provat paddla i en sån ”fiskekajak” så gör det, superkul! Inte alls svårt, man känner sig säker.

04373ED1-2EBA-4922-A791-42B210EFE3C6

Tora njuter av Hemavan nu, hon skickar bilder från alla roliga härliga soliga turer hon gör. Hon är på skidor varje dag, jag önskar att jag kunde vara där med henne. Förhoppningsvis så kan jag åka dit sista april, då ska Hilda få hänga med isåf och bo kvar i Hemavan med Tora tills hon kommer hem. tora kommer hem Den 11 maj.

By |april 21st, 2021|Övrigt|0 Comments

Snön är här!!

Helgen blev spännande då Kajsa med sin Umeå IK hade match mot AIK, SM-semifinal. Jag och pappa var och tittade och det var sååå spännande, de vann och ska nu spela SM-Final mot Göteborg, stort! De spelade final förra året oxå men förlorade så jag hoppas de vinner i år.

Nu är det ny vecka och den startar med massa snö! Så himla härligt! Snön ligger dessutom kvar så rullskidpasset som var tänkt idag fick bli en löptur istället och hundarna fick springa lösa i skogen. TrevligtE305B0D9-88BF-4F21-BFD9-603654BC9741 när snön reflekterar pannlampans ljus så det blir ljusare. När det är mörkt ute och ingen snö känns det som mörkret äter upp ljuset sas. Jag var ute nästan en timme, både jag och hundar var nöjda efteråt.

Jag missade ju tyvärr KMet då jag bestämde mig för att se matchen istället, det var samma dag och tid, men då jag körde fel på KM del 1 sist så hade jag ju inget med toppen att göra iaf, så därför såg jag matchen istället. Jag och pappa körde med hundarna efteråt och Izak var rå!! Han var helt klart överladdad… Vi kom långt före pappa som hade två hundar och cykel, jag körde kickbike. Vet inte om han kände att det sprungit många hundar där tidigare, de har ju ett fantastiskt luktsinne. Startfållan var kvar oxå, han hade 100% fokus och kändes som han gick in i ett tävlingsmode.

Det känns kul att Kajsas fotboll snart är slut, då tränar de mindre och vi kan träna tillsammans mer. Bara att valla skidorna nu då…

Tora

By |oktober 20th, 2020|Övrigt|0 Comments

Seg förkylning och höstkyla med skidsug!!

Just hemkommen från träning med klubben, tyvärr är jag fortfarande inte helt ”träningsfrisk” så jag tränade bara hund idag.

49740E74-2D0D-4BAC-92E4-6CA609283492

Cyklade med Izak som sprang som en gazell, han är dessutom så otroligt stark. Körde Odin med kickbike oxå. Tyvärr så har det körts hästar i spåret nu senaste veckan så det var väldigt ojämnt och gropigt vilket gör det svårkört. Pappa ska se om han kan sladda spåret så det blir bättre, annars kommer vi måste köra hundarna längs grusvägen istället.

B344AF8D-1A34-40F6-8600-483A61C6CD01

Den här tiden varje år när temperaturen börjar sjunka så kommer skidsuget direkt. Det kan ju i bästa fall t.o.m. gå att åka skidor om en dryg månad….jag längtar! Hoppas Corona är under kontroll så det blir många tävlingar i vinter. Hilda kommer vara startklar i slutet på oktober så hon ska få börja vara med. I vinter kommer Izak och Hilda vara de egna vi tävlar med, Lupo är snart 10 så är för gammal, men tidsträningar ska han få tävla! Odin ska få vara med oxå men bara de inofficiella, han är ju inte så kul att köra då han inte har ”det” i draget.
Som varje år denna tid när temperaturen sjunker så kommer skidsuget. I bästa fall kan det faktiskt gå att åka skidor om en dryg månad. Tills dess får vi hålla till godo med våra rullisar.
Det kommer faktiskt bli ovanligt mycket skidåkning för mig i vinter då jag ska bo och jobba i fjällen dec-april…det ska bli underbart!!
Till sist ett foto på Lupos småvalpar. 145D01C7-D338-4397-953D-D52790D690FE
Ha en skön kväll!

By |september 20th, 2020|Frölén, Övrigt|0 Comments

Träningsläger i sikte!

Hej!

Tävlingskalendern är fortfarande tom men vi har ett träningsläger med klubben som närmar sig.

Det är 3st föreläsningar som handlar om prestation, mål på träning och stress. Gemensamma pass med instruktör både på rullskidor och MTB.
Cykel, kickbike el löpning med hund både lördag och söndag.
Vi har även gemensam middag fredag och gemensam lunch lördag då vi ska lyfta frågor av all möjlig karaktär som kommer upp. Träningsläger med klubben är alltid roliga då vi träffas en hel hög människor och man hinner vara social på ett annat sätt än på tävling då alla är så koncentrerade på sitt.
På tal om läger så har Kajsa haft träningsläger med länslaget, Västerbotten F03,  i helgen och kom igår hem helt slut i kroppen (och knoppen). Hela lördagen hade de tränat och igår hade de först tränat och sen spelat match mot killar 02-04 så det var en tuff match. De ska spela semifinal i cup kommunal mot Göteborg så det blir garanterat lika tufft!!
Idag har hon bara joggat en sväng för återhämtning. 6E7280B3-6C34-4A29-923C-F8CAAD014F12

Jag tränar för fullt för polisens tester, simma springa och styrka. I september ska jag ner t Stockholm och göra fystesterna och intervju. Jag tror och hoppas det ska gå bra! Om jag blir godkänd blir det Polishögskolan för mig framöver. Alla tester är sånt jag gör en vanlig vecka så det borde inte vara några problem…
Nu letar jag nya löparskor (igen) syrran tycker att jag ska köpa Hoka så jag kommer nog att göra det, kul att testa nya skor. Ska in och kolla på skistarts sida och välja nåt bra.
Återkommer med vad det blev.
Tora

By |augusti 3rd, 2020|Frölén, Övrigt|0 Comments

Springa, cykla, simma & rida!

Nu har vi uppehåll med fotbollen och det är bara två träningar i veckan tillsammans. Jag är dessutom ledig i stort sett hela sommaren så tid har jag en del av.
Jag har varit ute med Hilda och Doris i skogen varje dag i stort sett och även passat på att cykla och springa samtidigt. Den här veckan har det varit rätt kallt så vi har kunnat träna hundarna med både cykel och kickbike. Hilda är så duktig och springer klart snabbast av alla hundar på träningarna. Här kör pappa med henne, han körde alla så vi kunde jämföra tiderna.
F4EF5358-64A5-43B5-9EA6-0F9E2707C02DSimning sköter dom ju själva i stort sett varje dag, då vår stuga är precis vid havet. Även om vi inte paddlar ut brukar de vara nere och simma runt en sväng. Idag har det dock varit riktigt busigt på havet och det har tryckts in massor med vatten i vår vik, skiljer flera decimeter i höjd. Kajakerna är orörda idag…kolla filmen så förstår ni.
Jag och Tora tränar nu tillsammans och det är superkul! Vi har bott hemma i veckan med Hilda och Doris och de andra hundarna har bott med mamma och pappa i stugan. Det är ju väldigt enkelt att bara har en som ska tränas, Hilda är dessutom inte så gammal så tränas kortare och färre gånger än de vuxna hundarna. Doris hänger med på allt vi gör med får lifta om vi cyklar/paddlar längre sträckor. Här blev hon lite badsugen så skuttade i.

Jag ska äntligen börja rida igen, jag har haft ett uppehåll sen jag började skolan då det varit så mycket med fotbollen och hundarna. I veckan ska jag få börja rida ett jättefint sto som heter Dessie, känns så himla roligt!

Innan jag slutar måste jag tipsa om världens skönaste toffel! Salomon  RX Break testa! Jag har just köpt mitt andra par, känns som ett par löparskor i sulan, fast luftiga. De är bara bäst!!
Kajsa

By |juli 7th, 2020|Övrigt|0 Comments

Corona, köksrenovering och dags för nytt träningsår

Hej på er!

Det var ett tag sen vi hördes och mycket pågrund av att det har varit coronatider & viloperiod. Så vad har jag haft för mig sen säsongen tog slut?

Först och främst satt jag två veckor i karantän efter blivit krasslig och tappade all smak. Möjligtvis Corona, men har inte testat mig.

Sen när jag hade frisknat till blev de köksrenovering med farsan. Har ingen jättebra för- och efterbild. Men här ser ni lite:

6D73EF75-779B-48F2-9312-E4C64C220C6C 712115FC-FFA1-4AE0-BA5F-858293513B75

8281AD66-E7F3-4496-8973-C97CC00FEEB3 004A083C-40ED-4C8F-9DCE-281DA5056AA7

Det är inte helt klart men snudd på!

Nu är det iallafall åter igen dags för ett nytt träningsår, och satan så tungt det går nu i början. Känns som alla kuggar har rostat ihop, men förhoppningsvis är man snart igång igen. Berättar mer om mina tankar kring träningsåret i nästa inlägg.

Tills dess, ha det gött så hörs vi!

By |maj 6th, 2020|Övrigt, Pontus Hermansson|0 Comments

Det var den säsongen det..

Ja, som många förstår är säsongen inställd pga coronaviruset. Självklart är det ledsamt då jag var riktigt taggad på att få till en bra säsongsavslutning. Att summera säsongen kommer ta lite tid och det kommer ni få i nästa blogginlägg.

Men ni kanske funderar på vad gör jag nu då, vad har jag för plan?

Tanken är att försöka träna på ett tag till och ta viloperioden när jag brukar.  Jag ska också försöka renovera lägenheten lite, söka jobb och arbeta mot sponsorer etc. Svårt att hålla motivationen uppe när det är så långt kvar till nästa tävling. Men tror det är bra att då ha annat att tänka på dvs jobb med mera.

Det kommer dock bli en och annan resa till Lofsdalen och samla skidtimmar i fjällmiljö. Det brukar vara ganska lätt.

Men som sagt, en summering av säsongen kommer nästa söndag. Då rundar jag av på riktigt och blickar framåt.

Vi hörs! / Ponna

By |mars 17th, 2020|Övrigt, Pontus Hermansson|0 Comments

Draget 2020 Dag1

Ännu ett Vindelälvsdragsäventyr är över och med det en massa skoj!
67C20161-FB82-4D75-BFEB-06A8E4906B9D
Att kunna vara del av ett så roligt gäng som Lag18 Swix känns toppen!
Vindelälvsdraget är en draghundstävling i stafettform. Men kör ca 10 mil per dag fördelat på 9-10 sträckor. Den längsta sträckan är 24 och den kortaste är 6km. De längsta sträckorna går att dela men man får då 10minuters tillägg. Kan vara värt iaf för att inte slita på hundarna så mycket, de ska ju orka och tycka det är skoj i tre dagar. Alla tävlar i samma klass, så spann med 8-hundar tävlar i samma som en- och tvåspann med skidåkare. En väldigt rolig tävlingsform då man dessutom bor med laget i tre dygn. Vårt lag består av 12 personer och 13 hundar. Egentligen tre hundar till men skador och operationer som satt stopp.

Vi startade i fredags med att komma i mål som 4a, vi var förvände hur lätt allt gått. Vi hade dock delat en växel och delar man blir det ju 10minuter plus. Så vi hamnade på en 11e plats totalt. Jag körde Lupo och Astor och Kajsa

32636139-AF0F-41EF-B2AA-EBC1264E811A

körde Nitro. Hundarna gick kanonbra och det var riktigt bra spår så det gick att skejta hela vägen. lägg märke till den fina barnvästen med Bamse på…vi ville inte ha säkerhetsnålar från nummerlappen i tävlingsdräkten, så man tar det man har…
Tävlingen går på skoterspår så det kan vara väldigt skiftande kvalité från år till år. I år är det det bästa på länge enligt pappa.
När vi kört klart så åkte vi till pensionat Holmen B&B och blev serverade en grymt god middag och efter det blev det tidig kväll för att ladda ork till dag 2.

forts följer….

By |mars 15th, 2020|Övrigt|0 Comments

Draget & SM

Händelsernas händelse är snart…Vindelälvsdraget!

Vindelälvsdraget är en draghundstävling i stafettform som startar i ammarnäs och det är målgång i Hällnäs. Vi färdas ca 30mil längs Vindelälven på 3dagar och sträckorna varierar mellan 6-24km. Det här är en fantastiskt rolig tävling och vi har ett härligt lag fullt med sociala, hjälpsamma och trevliga deltagare.
Vi heter ”Lag 18 Swix” så följ oss gärna och heja! Vi kommer totalt vara kring 15 personer som fajtas med ca 25 andra lag längs Vindelälven. Vårt lag har 9st åkare och 15 hundar. Vår familj har 6st hundar så det ska bli kul att köra med dubbelspann i år. Vi har lånat Astor, Nitro och Becki.

Vi har nu anmält till SM och både jag och Kajsa kommer köra Lina, Combined, Pulka och stafett. Banan ska vara utmanande och samma som längdskidor kör så det känns lite nervöst faktiskt. Man startar rakt upp i en slalombacke….
Ja ja, det löser vi säkert. Jag ser fram emot att tävla och Vindelälvsdraget blir perfekt genrep inför SM.
Träningen för hundarna har varit bra senaste veckan, de har gått långa pass, korta snabba och även med pulka. Nitro är påbörjad inkörning och han är rätt cool faktiskt, sist körde jag combine med honom, 6.7km pulka och sen ett varv lina. Lina är egentligen mer hans grej då han är rätt nätt men det är bra att börja köra in med pulka iaf. Det blir som styrketräning och det behövs.

Jag har nu börjat träna med fotbollen också så ska träna det parallellt med skidor och hundkörning. Det blir lite mycket ett tag så det gäller att planera.
Vi hörs om en vecka!

DF8315DF-DF24-48E2-B8EF-A38BC43744E4

/Tora

By |mars 3rd, 2020|Övrigt|0 Comments

Tre år sen sist – Världscupen i Falun

Fick förra helgen reda på att jag var uttagen att köra sprinten under Svenska Skidspelen i nationella trupp. Vilken var riktigt riktigt kul, då det var ett av min stora mål den här säsongen.

Detta blir andra gången jag får åka världscup och skidspelen. Det var tre år sen sist, den gången var jag sjuk 1,5 vecka innan och var inte i form. Denna gången är jag mycket bättre förbered och jag hoppas att formen ska vara ännu bättre än den varit under hela säsongen. Så nu befinner jag mig i Bruksvallarna tillsammans med Anton Persson som också ska köra och laddar för fullt.

Förra gången var jag stressad och kände press. Denna gång ska jag njuta av det!

87D58E4C-AFA5-4D9D-BA56-7A24BF02A404

Vi hörs // Pontus

By |februari 3rd, 2020|Övrigt|0 Comments

Lofsdalen & Norge Cup i Lygna

Hallå!

Nu är jag tillbaka i Falun efter en vecka i Lofsdalen inklusive en sväng till Norge. Det var förra helgen som jag drog norrut till vintern och vår stuga återigen. Trivs bra där och speciellt nu, då det snarare är höstväder i Falun. Det blev liksom aldrig någon vinter här. Inte än iallafall.

Jag fick sällskap av Filip Danielsson vilket var väldigt trevligt, tror inte det finns någon stabilare sparringpartner. Dessutom har vi väldigt kul ihop 🙂

B87C08E1-D9F6-405B-8B4E-0CB17C91CAE8

Efter veckan i Lofsdalen drog jag till Lygna i Norge med farsan för att tävla i norgecupen. Det var som på den gamla goa tiden när det bara var jag och farsan som var ute på turné, vilket var väldigt kul! Jag körde sprint på fredagen och 15km fritt på lördagen, men tyvärr blev det två rejäla pungsparkar. Farsan hade inget bjudväder att valla till… 4+ och regn. Det var rena slaskföre. Vi missade rejält vallamässigt på fredagen, och på lördagen var det mer jag som ska presterade dåligt. Har inte lärt mig att åka i sådant före än, så det får bli övning på det framför!

Nu till helgen tar jag nya tag och hoppas på snabbare skidor och piggare kropp då det vankas sverigecup i höstgröna Falun!