Under onsdag-söndag så har Skistart befunnit sig i Frankrike på teambuilding.

Onsdag började färden efter att vi jobbade på förmiddagen för att hinna få iväg ordrarna som kommit under kvällen och morgonen och förbereda allting.

Onsdagskvällen kom vi fram till Genève där flyget landade och satte oss i våra hyrbilar och begav oss in i Frankrike till Annecy där vi spenderade kvällen i lugnt tempo inför studiebesöket hos Amer på torsdagsmorgonen. Annecy är en trevlig liten stad som påminner mycket om flera städer i en, här en liten bild från stadsvandringen på kvällen:

Annecy

Henrik hade innan besöket hos Salomon/Atomic på Amer Sports på torsdagen spenderat 3 dagar tillsammans med dem och fler besök och produkttester, mer om detta kommer i separat blogginlägg från Henrik inom de närmsta dagarna.

Fotografering utanför Amer Sports

Fotografering utanför Amer Sports på torsdagsmorgonen.
Inne hos Amer Sports, som säljer Atomic, Suunto & Salomon som vi handlar ifrån dem blev vi väl behandlade och guidade runt bland de olika avdelningarna. Tyvärr har de fotoförbud inne så har inga bilder vi kan dela med oss utav. Efter en kort information om Amer Sports påbörjade vi rundturen inne vid skidtillverknignen och fick se från scratch hur tillverkningen av en längdskida går till! Från de olika råmaterialen till ihopsättning, designpåläggning och spanntester, mycket kul och intressant att se de olika materialen komma ut som en färdig skida!

Mycket olika intryck och syner därinne där vi även bland annat fick se maskinerna som testar och simulerar skidåkning, bindningsbelastning m.m. Tänk er maskinerna som Ikea har ställt ut inne hos sig som visar när de testar sina produkter, dessa maskiner var mycket mer intressanta 😉 Man får en bra bild av varför Salomon / Atomics produkter håller så hög kvalitet och har ytterst få reklamationer.

Vi besökte även pjäxavdelningen och självklart även ”syverkstan” där vi bland annat fick se maskinerna som skär till sulor med hjälp av vattentryck och en annan som skär i tyg med hjälp utav vakuum och lufttryck.

Skulle kunna prata om detta besöket väldigt länge men tyvärr inte lika kul utan bilder, men fråga eller kommentera gärna om ni undrar någonting.

Efter besöket fortsatte trippen till Chamonix där vi hyrt en stor stuga där vi alla fick plats i, 9 personer är vi som jobbar på Skistart och självklart följde alla med. En liten panoramabild från vår stuga, tyvärr lite dimmigt på dagen när vi kom fram, bakom bergen ni ser så sträcker sig ännu högre bergstoppar!

20150419_082341

På fredagen var det dags för skidåkning från cirka 3300 meters höjd där vi alla begav oss upp i backarna med de riktigt imponerande linbanorna som utan problem tar folk ett par kilometer uppåt. Vädret var inte det bästa under fredagen men vi hade gott humör och fick ett par timmas härlig skidåkning med obligatorisk lunch uppe i backen innan alla var ganska möra..

Efter att alla vilat sig i form igen under eftermiddagen hade vi personalmöte följt utav middag vid stugan. Vi diskuterade säsongen som varit och besöket hos Salomon för att sedan gå till sängs i god tid, nåja de flesta av oss i alla fall 😉

Lördagen delade vi lite på oss där Daniel från skidverkstan åkte skidor på förmiddagen medans vi andra tog ett tåg (ja ett tåg tro det eller ej) upp till 2000 meters höjd till glaciären där de hade borrat upp en stor tunnel så man fick gå inuti glaciären! Riktigt häftigt att se och hela tiden hörde man hur det lätt som lite lätt åska, vilket självklart inte var åska utan var isen som rörde sig. Isen vid detta ställe rör sig cirka 1 cm i timmen eller 90 meter om året. Vilket innebär att de gör nya grottor varje år då de gamla inte är säkra efter ett tag. Lite läskigt att se hur mycket lägre glaciären är idag jämfört med bara 20 år sedan.. En gång i tiden (cirka 200 år sedan) sträckte den sig ända upp till markeringarna ni ser på bilden nedan strax under dimman. Grottorna skymtas i nedre vänsterkant på bilden.

Glaciären

I glaciären knäppte vi en del kort, vissa mer lyckade än andra. Alla hade inte lika lätt att förstå fotografens kommentar: ”Gör något roligt”

glaciären

Efter en lunch så gick trippen vidare ner till Chamonix igen för att sedan ta oss till 2st nya linbanor som tog oss upp till den imponerande höjden av 3842 meter. Vilket var så pass högt att alla molnen var nedanför oss och en klarblå himmel ovanför oss! Vid denna höjd känner man sig ganska liten och förstår hur stor världen egentligen är! Man såg även från denna höjd Mont Blanc – Europas högsta bergstopp.

Några foton uppifrån, Mont Blanc är i bakgrunden bakom oss i mitten!

aiguille

skistart 3842

skistart chamonix

Efter en heldag på äventyr gick vi lite spridda vägar ett tag på eftermiddagen och träffades åter på personalmötet vid stugan på kvällen där vi blev sittandes en lång stund diskuterandes om kommande säsong och hur vi ska lägga upp nästa säsong med allt det innebär för oss! Mycket händer på Skistart och det är väldigt kul och spännande! Vi kommer hem ifrån resan med ny energi, en tightare grupp och redo för att ta oss an sommarsäsongen innan snön kommer i Sverige igen!

Tack för denna vintersäsong önskas från alla oss på Skistart – Carina, Cilla, Conny, Daniel, Degen, Henrik, Johan, Johanna & Klaus